Politie

Toen de Onewheel nog vrij nieuw was op de weg nam de politie ze wel eens in beslag. Ze dachten dat het een verboden voertuig was, maar een Onewheel is geen voertuig. Daar hebben we bevestiging van het RDW van, het Openbaar Ministerie en de politie zelf.

Een Onewheel heeft 1 wiel. De Europese eisen (EG) met betrekking tot voertuigen zijn van toepassing op voertuigen die 2-, 3- of 4 wielen hebben. Een Onewheel valt niet onder EG-richtlijnen en dus ook niet onder voertuig categorieën. Qua regelgeving is het geen voertuig en kan het dus ook geen motorrijtuig zijn volgens de WegenVerkeersWet (WVW).

We hebben al meerdere malen gezien dat iemand zijn inbeslag genomen Onewheel heeft teruggekregen van justitie. Dat de politie ook niet weet wat ze er mee aan moeten blijkt wel aan de sticker die op de teruggeven Onewheel zat geplakt. Speelgoed skateboard.

Het probleem is vooral dat we onze eenwielers niet kunnen verzekeren omdat het geen voertuig is, de vraag is ook of er überhaupt wel een verzekeringsplicht is. Het ligt voor de hand dat een Onewheel gewoon onder een standaard aansprakelijkheidsverzekering valt. De politie nam ze wel eens in beslag omdat ze niet verzekerd zijn. De laatste tijd zien we dat gelukkig niet meer gebeuren.

We vermoeden dat sommige politie agenten dit hebben gedaan op grond van de WAM (WA verzekeringsplicht) of vanwege hinderlijk of gevaarlijk rijgedrag van de bestuurder op grond van 5 WVW 1994. Een WA-verzekering kan je alleen afsluiten voor een motorvoertuig en een Onewheel is dat niet en het is ook geen speelgoed.

Wettelijk staat er niks in de weg voor een verzekering maar vrijwel geen een verzekeraar wil een Onewheel verzekeren. Ze leggen die verantwoordelijkheid bij de overheid en die speelt de bal via ons weer terug naar de verzekeraars. Onewheel gebruikers hebben langdurig gezocht naar verzekeringen voor een Onewheel en kwamen destijds de volgende tekst tegen op de website van het Openbaar Ministerie:

Naast de tweewielige minibrommers, zijn er ook éénwielige gemotoriseerde voertuigen zonder stuur. Voor deze voertuigen is nu nog geen goedkeuring van het ministerie nodig. Wel moeten alle bestuurders die er mee rijden een aparte WA verzekering afsluiten. Hebben ze dat niet? Dan is de bestuurder in overtreding en kan het politie het in beslag nemen.

Omdat er geen WA-verzekeringen bestaan voor eenwielers zoals de Onewheel hebben we het OM gewezen op deze discrepantie. We gaven aan dat een Onewheel niet gezien kan worden als een motorvoertuig en dat er ook geen keuring nodig is. Alleen gekeurde (motor)voertuigen kunnen een WA-verzekering afsluiten. Vervolgens is de bovenstaande tekst spontaan van de website van het OM verdwenen.

Enige tijd later kregen we van het OM bericht dat onze vraag was voorgelegd aan een specialist. Dat hadden we al gezien, hij heeft de tekst over eenwielers van de website van het OM gewist. Voor verdere informatie verwijst het OM ons door naar de website van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de wetgever.

Wat rest is dat we officieel op papier buiten de wet vallen. Heel simpel een voertuig of motorvoertuig heeft meer dan een wiel. Niet alleen volgens de Nederlandse (RVV 1990) maar ook volgens de Europese wetgeving. De RDW en de Politie bevestigen dat. Een Onewheel is dus legaal maar we willen hem ook graag eenvoudig kunnen verzekeren.

De politie in Deventer is voor een Onewheel eigenaar wat dieper in de materie gedoken en heeft contact gehad met het Openbaar Ministerie over de Onewheel. Daar hebben we de volgende voicemail van:

Voor de Legaalrijden petitie hebben we het dilemma van de Onewheel ook neergelegd bij Tweede Kamerleden. Die kunnen niks voor ons betekenen omdat een Onewheel wettelijk gezien al legaal is en er voor verzekeraars niks in de weg staat om dit officieel te regelen. We hebben met meerdere verzekeraars contact hierover en een aantal werken aan oplossingen. Er is ook een verzekeraar die de Onewheel via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verzekerd tot een snelheid van 20 KM/U.

Verder kunnen we melden dat het aantal ongevallen met de inmiddels honderden Onewheel gebruikers in Nederland nihil zijn. Er is zelfs iemand die al bijna 18.000 kilometer op zijn Onewheel door Nederland heeft gereden. Hij heeft nog nooit problemen gehad en onlangs zagen we zelfs dat hij politie agenten op zijn Onewheel liet rijden om te laten zien dat er helemaal niks mis mee is.