Gebruikers van een Onewheel ademen 33% minder verontreinigde lucht in dan fietsers

Ga toch fietsen, dat is veel gezonder horen we vaak. Maar is dat wel zo? Een recente studie van the Journal of Transport & Health laat iets anders zien. Gebruikers van een e-bike maar natuurlijk ook van een e-step, Onewheel, ESK8 of een EUC ademen 33% minder verontreinigde lucht in dan fietsers in stedelijke omgevingen. 

Uit het onderzoek blijkt dat de inname van vervuilde lucht bij gebruikers van een e-bike 33% minder was dan bij fietsers. De conclusie is dat de trapondersteuning van een e-bike de ademhaling vermindert, en dus ook de blootstelling aan vervuilde lucht. De mate van vervuiling die je inademt hangt ook nog af van het type fiets, geslacht, snelheid en de route. 

CO2-voetafdruk

Eerder bleek ook al dat de CO2-voetafdruk van een fietser (3,85g co2) vervuilender is dan een gebruiker van een LEV zoals een elektrisch skateboard (2,2g c02). Iemand die fietst of een LEV gebruikt produceert ook C02. Op een fiets is het dan 21g CO2 per KM en op een LEV volgens onze berekeningen gemiddeld 18 C02 per KM. Het gaat er om dat het groen vervoer is en zeker als je kijkt naar de C02 uitstoot per kilometer van een auto (271g C02) of een elektrische auto elektrische auto met 36g CO2 per kilometer. 

We horen vaak dat fietsen gezonder en schoner is dan het gebruik van een e-bike of een LEV. Dat is dus niet helemaal waar en zeker niet als diegene ook nog naar de sportschool gaat. Als je naar het kaartje van Europa kijkt zie je ook waarom LEVs, e-bikes en fietsen een goede oplossing zijn om luchtvervuiling te voorkomen. We kunnen helaas nu al voorspellen dat er in het regeerakkoord niks staat over LEVs of slimme vormen van vervoer die de luchtkwaliteit verbeteren. De Instagram naam van het ministerie van I&W is @mooinederland Heel leuk tot je naar dit kaartje kijkt waar je de luchtvervuiling in Nederland kan zien. Tijd voor actie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *