In december stuurde het ministerie van I&W de outline van het toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) naar de Tweede Kamer. In de categorie indeling voor LEVs (1b) zien we vooral het advies van de RDW en verzekeraars terug. De outline is zo opgesteld dat hij vrijwel exclusief is voor deelsteps en voor fabrikanten die hun e-step willen verbouwen naar de exclusieve Nederlandse RDW norm. Inclusief WAM verzekering volgens het Duitse model.
In het stuk staat dat een fabrikant van bijvoorbeeld voertuigen met één wiel een aanvraag voor toelating kunnen doen. De minister heeft dat ook regelmatig aangegeven. Wij hebben dat gedaan maar krijgen dan van de RDW te horen dat een Onewheel of een EUC niet gekeurd kan worden omdat het geen voertuig is en omdat er geen stuur op zit. Ook e-steps die nu al massaal rondrijden zonder noemenswaardige problemen komen nooit door een RDW keuring.
Omdat de keuringen achterhaald zijn en omdat de markt al bewezen heeft dat er geen keuringen via de overheid nodig zijn hebben we zelf een categorie indeling gemaakt op basis van zelfcertificering. Dat is niet iets nieuws want dat doen ze nu ook al in tenminste 18 EU-lidstaten. Via deze link kan je een grote versie downloaden.