Best verkochte LEV zonder stuur komt nooit door RDW keuring

Minister van Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft herhaaldelijk in de media maar ook in de Tweede Kamer tijdens debatten aangegeven dat fabrikanten hun LEV kunnen laten keuren via de RDW voor toelating op de openbare weg.

Dat die keuringen zo streng zijn dat er vrijwel geen enkele LEV ooit door die keuringen heen komt zegt ze er niet bij. De eisen zijn buitenproportioneel streng. Alle LEVs die in bijna alle EU-lidstaten zonder noemenswaardige problemen rondrijden komen hier nooit door de RDW keuring.

Als we na de e-step kijken naar de best verkochte LEV in Nederland, de Onewheel kunnen we kort zijn. De RDW bevestigde 2 jaar geleden al aan ons dat een Onewheel niet gekeurd kan worden omdat het volgens Europese en Nederlandse wetgeving geen voertuig of motorvoertuig is. Een voertuig heeft meer dan 1 wiel volgens de wet.

In de beleidsregel voor de keuring voor een bijzondere bromfiets lezen we dat het VOERTUIG moet beschikken over twee onafhankelijke remmen. Bij het wegvallen van de remwerking op de achteras moet de bijzondere bromfiets op de vooras een remvertraging halen van 3,4 m/s voor voertuigen op twee wielen. Voor voertuigen op 3 of meer wielen is dit 2,7 m/s.

Probleem is dat een Onewheel maar 1 wiel heeft en daarmee dus ook uitgesloten is voor een RDW keuring. Daarnaast moet de Onewheel volgens de RDW ook voorzien zijn van een goed werkende mechanische stuurinrichting. Die stuurinrichting ben je zelf op een Onewheel en bij de meeste gebruikers die wij kennen (inmiddels honderden in Nederland) werkt die stuurinrichting prima maar dat is helaas niet uit te leggen aan iemand die bij de RDW werkt.

Met de huidige wetgeving is het onmogelijk om een Onewheel te laten keuren. De fabrikant verkoopt ze over de hele wereld alleen Nederland en Duitsland laat ze niet toe op de weg. In Nederland komt daarbij dat een Onewheel volgens de wet geen voertuig of motorvoertuig is. Dit geld ook voor een EUC.

Alles wat gemotoriseerd is mag niet op de openbare weg, tenzij toegelaten als voertuig is de regel die we nu horen. Maar hoe maak je van iets wat geen voertuig is een voertuig. Dat weet helaas niemand.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *