Steun van de echte ANWB en tijd om de balans op te maken van 2020

In de wandelgangen van de Tweede Kamer werden we dit jaar de ANWB van de LEVs genoemd. Dat is natuurlijk mooi zo’n titel met een achterban van meer dan 18.000 mensen en daar zijn we best trots op. We staan met naam in de handelingen van de Tweede Kamer en zijn tijdens debatten als Legaalrijden regelmatig aangehaald. In die debatten spreken Tweede Kamerleden dankzij onze input ook niet meer alleen over e-steps maar inmiddels ook over Onewheels. Dat is positief maar we merken dat het geduld bij veel LEV gebruikers opraakt en daarom is het goed om even een paar dingen op een rijtje te zetten.

Ministerie van de wet van de remmende voorsprong

Dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week kiest voor het Duits model met keuringen, nummerborden en WAM verzekeringen in de outline verbaasd ons niks. Er is dit jaar veel geld uitgegeven aan onderzoekbureaus die onderzoek hebben gedaan zonder daarvoor de gebruikers en onze kennis te gebruiken. We kunnen inmiddels wel stellen dat we doelbewust genegeerd worden en dat alles wat LEV gebruikers niet willen juist wel door het ministerie in gang is gezet het afgelopen jaar.

Keuringen

Aan de outline voor het toelatingskader hebben mensen met diepe wortels bij de RDW meegeschreven. Ze vinden de exclusieve monsterlijk lelijke Nederlandse e-step creaties die nu rondrijden als bijzondere bromfiets met nummerbord, achteruitkijk spiegels en zadels innovatieve creaties van eigen bodem. De eisen die ze stellen voor toelating op de weg zijn volgens fabrikanten van e-steps en de LEVs van nu niet meer van deze tijd. Ze rijden al rond over de hele wereld zonder noemenswaardige problemen. Net als in 18 Europese lidstaten. Nederland is het enige land waar ze LEVs van de weg houden. Als het een beetje tegen zit is er pas in 2023 wetgeving om met je LEV legaal de weg op te kunnen.

Baas boven baas 

Je hebt altijd baas boven baas zoals Roxy Tacq, adviseur public affairs bij de ANWB. Ze gaf deze week via twitter aandat de ANWB LEVs op dezelfde manier wil reguleren als e-bikes. Dus met markt toezicht en verzekerend via een AVP. Wij noemen het zelf het Belgisch model maar het is mooi dat we op één lijn zitten. Ook dank aan Roxy voor de complimenten voor onze toelichting op het kader. Dat waarderen we zeer! Voor de goede orde, de ANWB heeft een achterban met 4,5 miljoen leden.

Fietslobby

De fietslobby zit diep verankerd in het cement van alle bestuurslagen in Den Haag. De Fietsersbond met 31.000 leden is tegen de komst van LEVs. Op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zit een harde kern met aanhangers van de Fietsersbond. Ter illustratie gebruiken we graag nog even Saskia Kluit die als senator voor Groenlinks in de Eerste Kamer zit maar ook als directeur van de Fietsersbond dit jaar een interview gaf aan BNR. Ze gaf aan dat e-steps maar 3 tot 6 maanden mee gaan en dat de komst van LEVs op de weg een stijging van de zorgkosten zou opleveren. LEV gebruikers kunnen volgens haar beter gaan fietsen omdat LEVs zorgen voor overgewicht omdat mensen dan minder bewegen. Dat er inmiddels een groot deel van de 50+ achterban van de Fietsersbond aan het luchtfietsen is op een e-bike en massaal aan het verongelukken is op e-bikes was de directeur blijkbaar ontgaan. Daar zit je toename in de zorgkosten.

Bij de Fietsersbond zijn ze ook erg goed in dingen recht praten die krom zijn. Volgens de (inmiddels ex) directeur maar nog steeds senator voor Groenlinks in de Eerste kamer komt de toename van het aantal ongevallen bij ouderen op e-bikes vooral voor tijdens het het op en afstappen. Op basis van feiten (CBS) vernemen wij dat senioren  zichzelf overschatten in het verkeer en daardoor onbewust teveel risico’s nemen. In jip-en-janneketaal, ze rijden op een gewone fiets gemiddeld 15 KM/u en gaan met een e-bike ineens bijna twee keer zo hard. Als je dan een bochtje neemt dan vlieg je er al snel uit. Dat zijn de feiten en dat zorgde dit jaar voor en explosieve toename in de zorgkosten. Wij zijn inmiddels al meer dan een halve Fietsersbond met onze achterban en de Fietsersbond zou wat ons betreft eerst eens dit soort mensen uit hun achterban moeten opvoeden voordat ze andere (toekomstige) weggebruikers wegzet als levensgevaarlijke verkeersduivels.

Waarom worden jullie niet genoemd in de outline?

Het ministerie heeft zich laten adviseren door meerdere partijen. In de outline staat een verwijzing naar de ANWB, BOVAG, Fietsersbond, RAI Vereniging, SWOV, RDW, Verbond van Verzekeraars, VNG en VVN. Wij worden niet genoemd. Als we het over wij hebben bedoelen we daarmee vooral jullie de gebruikers. Vreemd want we hebben regelmatig contact gehad met medewerkers van het ministerie. We hebben ook jullie input gegeven en proberen uit te leggen waarom het Belgisch model met een (AVP) aansprakelijkheidsverzekering de beste optie is om LEVs veilig toe te laten op de weg. De ANWB sluit zich dus daarbij aan.

Ongevallen

De minister heeft gezegd dat LEVs op de weg mogen als het veilig kan. We hebben afgelopen jaar herhaaldelijk laten zien dat LEVs bij persoonlijk gebruik veel minder gevaarlijk zijn dan de meeste deskundigen denken. Zo ook Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid van de TU Delft. Ze zet in de media een beeld neer over gebruikers van LEVs wat na ons eigen onderzoek helemaal niet blijkt te kloppen. In de outline lezen we dat het ministerie de TU Delft heeft gevraagd om onderzoek te doen naar het aantal naar ongevallen(cijfers) met LEVs. Dat gaat wat worden met een hoogleraar die niet eens gedegen onderzoek kan doen naar aanleiding van een simpel rapport van 1 A4-tje. De dames uit de Nederlandse Onewheel groep fileerden het betoog van de hoogleraar bij RTL binnen 5 minuten. Het zegt ook wat over de kennis bij journalisten in Nederland. Hoor en wederhoor lijkt vaak niet meer de basis van de journalistiek en dat is best ernstig. Als je meer wil weten hoe het ministerie onderzoek doet naar LEVs dan kunnen we je dit artikel aanraden.

We hebben zelf natuurlijk ook onderzoek gedaan over ongevallen met Lichte Elektrische Voertuigen. Dat is gebaseerd op feiten. Het geeft aan dat het gebruik van LEVs veel veiliger is dan men in Den Haag denkt. Volgens ons komt dat omdat LEV gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn in het verkeer en daarom nemen ze veel socialer en anticiperend deel aan het verkeer dan andere weggebruikers.

Van verwondering naar verontwaardiging

Met de kennis van nu blijft voorlopig alles zoals nu tot en met 2023. Dus als je een e-step, Onewheel, EUC of een elektrisch skateboard gebruikt op de openbare weg loop je het risico dat de politie hem in beslag neemt, een boete geeft of laat vernietigen. Dat laatste is vaak een leugen. We zien nog steeds regelmatig LEVs waarvan de politie zegt dat ze vernietigd zijn opduiken op veiling websites in opdracht van de Domeinen, lees de overheid. Je kan ook stellen dat het Openbaar Ministerie ze nog steeds onrechtmatig vernietigd, laat verdwijnen of stiekem verkoopt. Van de voorbeelden van wetteloosheid en rechtsongelijkheid kunnen we inmiddels wel een boek schrijven. We zagen bij de Politie en het OM het afgelopen jaar corruptie zoals exclusieve uitzonderingen van mensen die gewoon legaal op een (verboden) LEV mogen rondrijden en zelfs diefstal want anders kunnen we het niet noemen.

Volgens de Rijksoverheid krijg je een waarschuwing of een boete van €260 als je met een elektrisch skateboard of een monowheel de openbare weg opgaat. Toch hebben we dit jaar herhaaldelijk gezien dat, dat niet klopt. De boetes zijn hoger, soms wel meer dan €400 en er zijn meerdere elektrisch skateboards, EUC’s en Onewheels bij een eerste overtreding al in beslag genomen en vernietigd. Volgens de overheid kan de politie je elektrisch skateboard of een monowheel pas bij een tweede overtreding in beslag nemen. Wij constateren dat de Politie de wet niet kent. Aan de andere kant zagen we dit jaar ook herhaaldelijk dat Onewheels zijn teruggegeven nadat ze in beslag waren genomen. Daar moet je als eigenaar dan wel actief mee aan de slag. Gebruikers van een e-step hebben minder geluk. Ze zijn in Nederland verboden voor gebruik op de openbare weg. Diegene die wel zijn toegestaan wil niemand hebben.

Actie! 

We gaan in het nieuwe jaar weer door met onze strijd om LEVs volgens Belgisch model te legaliseren. Daarom gaan we in maart ook weer demonstreren. Heel toepasselijk via het Duitse model, dus niet meer heel braaf op het fietspad maar over de openbare weg. Hoe dat eruit ziet kan je hier (kijktip!) zien. Bij de vorige Legaarijden demonstratie in Den Haag reden +/- 250 mensen mee. De opkomst was heel groot gezien het weer op die dag maar meer is altijd beter. Vraag daarom ook aan vrienden en vriendinnen, collega’s, opa’s en oma’s of ze onze jullie petitie ondertekenen over 13.000 ondertekeningen is onze achterban al weer groter dan de Fietsersbond 😉

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *