De punten waar wij maar zeker onze achterban van inmiddels 18.000 mensen zorgen over hebben zijn perfect verwoord in de inbreng van Cem Laçin. Je kan dat zien in de onderstaande Instagram TV video die we vanmiddag al deelden tijdens het debat.
https://www.instagram.com/tv/CGPpLh1J2lr/?igshid=mk5e45nvando
Het toelatingskader (de outline) voor Lichte Elektrische Voertuigen komt in december. Daarna kan de Tweede Kamer het kader nog aanpassen. Aanpassing van de regelgeving om LEVs toe te laten kost daarna nog een jaar. Dus voor 2022 kan je nog niet legaal de weg op met een LEV.
Tot 2022 kan je LEVs laten keuren via de beleidsregel bijzondere bromfietsen. Dat klinkt mooi maar alles wat je nu van de plank koopt valt daar niet onder.
De regelgeving en de praktijk uit andere landen is goed bekeken door het ministerie maar Nederland is niet vergelijkbaar met andere landen. Dat komt volgens de minister omdat we meer een fietsland zijn. Doordat er ook snorfietsen rijden op het fietspad vraagt dat volgens de minister die net de BSO bus heeft toegelaten op het fietspad (230 kg (ledig), lengte 2 meter 27 cm en breedte 1 meter en 11 centimer) een zorgvuldige afweging.
De minister gaat ongevallen van LEVs ook meenemen in de risico profielen. Ze gaat kijken of ze daarbij onderscheid moet maken tussen deelsteps en persoonlijk (OWNED) gebruik.
Minister van Nieuwenhuizen gaf aan dat legaalrijden.nl als vertegenwoordigers van de echte gebruikers van LEVs ook gehoord worden en dat ze onze petitie persoonlijk in ontvangst wil nemen.
De grotere en zwaardere LEVs moeten onder een regime van goedkeuring vallen. Via een toelatingsprocedure moet er gekeken worden of die veilig de weg op kunnen. Denk daarbij aan de cargo bijes en de BSO bus. Elektrische fietsen en kleine bakfietsen worden toegelaten via zelf certificering. De fabrikant moet dan zelf nagaan of hij aan de norm voldoet. Voor andere LEVs zoals de e-step is de minister in overleg met de RDW of die niet net als elektrische fietsen moeten worden toegelaten. In combinatie met registratie en toezicht. De minister wil goed zicht kunnen houden op deze relatief nieuwe voertuigen.
Cem Laçin gaf nog aan bij de minster dat 2022 wel heel erg ver is qua toelating. LEVs worden nu al verkocht en massaal gebruikt. Hij riep op om de procedure te versnellen zodat de gebruikers veilig en legaal de weg op kunnen. Anders houden we tot 2022 onveilige situaties terwijl dat helemaal niet nodig is. Minister van Nieuwenhuizen zei dat ze er niet op uit is om dit onnodig lang te laten duren. Als blijkt dat de LEVs in de lichtste categorie (lees onze) in dezelfde categorie als elektrische fietsen passen dan zal dat een stuk eenvoudiger zijn.
Daar zit dus ook een opening en het was positief om te horen dat de minister onze LEVs mogelijk via het kader gelijkstelt aan een elektrische fiets. Haar antwoord kan je zien via deze Instagram TV video.
https://www.instagram.com/tv/CGP1H6sJwsZ/?igshid=aeshkitfsv3s