Met de petitie willen we Personal Light Electric Vehicles gelijkstellen aan een (elektrische) fiets en ook de mogelijkheid creëren om je te verzekeren. Wat het meest voor de hand ligt is om dit te doen via een (AVP) aansprakelijkheidsverzekering. Dat doen ze bij onze zuiderburen ook en daar hebben we tot nu toe geen problemen over gehoord. Lichamelijke schade wordt net als nu al vergoed door je zorgverzekering.
Hoverboards zijn net als Personal Light Electric Vehicles verboden op de openbare weg. Vreemdgenoeg zijn er wel verzekeraars die Hoverboard schade dekken via een (AVP) aansprakelijkheidsverzekering als je er wel mee op de openbare weg gaat rijden.
Eenwielers zoals een Onewheel en EUC’s zijn op papier al toegestaan op de openbare weg maar verzekeraars bieden daarvoor geen verzekering aan. De RDW heeft dit onlangs schriftelijk bevestigt en de politie kan dit ook bevestigen. Minister van Nieuwenhuizen zei onlangs naar aanleiding van het OVV rapport dat adviezen van de RDW bindend zijn. Deze tekst hebben we van de RDW ontvangen:
Een Onewheel is een 1-wieler. Europa (EG) stelt eisen aan categoriën voertuigen. Deze eisen zijn van toepassing op 2-, 3- en 4-wielers. Een Onewheel maar ook een 1-wieler valt daardoor niet onder EG-richtlijnen. En dus niet in één van de bestaande voertuig categorieën, daarmee is het dus geen voertuig in de zin van de regelgeving. Daarmee is het ook geen motorrijtuig. De WegenVerkeersWet (WVW) beschouwt de 1-wieler ook niet als een voertuig.
Kortom een eenwieler zoals een Onewheel is op papier legaal maar niet te verzekeren omdat verzekeraars hiervan niet op de hoogte zijn. Blijkbaar is er ook geen verzekeringsplicht want het is geen voertuig. Toch willen vrijwel alle eigenaren van eenwielers die de petitie steunen graag een AVP verzekering afsluiten die onverhoopte schade dekt en de politie raad dit ook aan. In ons gesprek met het CDA kregen we te horen dat de overheid hier niet over gaat maar dat we zelf verzekeraars moeten benaderen.
Zo’n dekking via een aansprakelijkheidsverzekering is niet alleen voor eigenaren van eenwielers zoals de Onewheel handig maar ook voor Nederlanders die in het buitenland een huurstep huren. Je bent dan ook onverzekerd omdat de verzekeraars hier nog niks hebben geregeld.
Waarom verzekeren sommige verzekeraars wel verboden Hoverboards op de openbare weg en niet eenwielers zoals de Onewheel die op papier zijn toegestaan? We kunnen er helaas nog steeds geen antwoord op geven. Waar we wel een antwoord op kunnen geven is het aantal ongevallen met eenwielers in Nederland, die zijn nihil.