Minister Cora van Nieuwenhuizen geeft deelstep vervoer met meeste letsel voorrang

Demissionair Minister Cora van Nieuwenhuizen gaf vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer aan dat e-steps met een keuring vanaf 2023 toegelaten kunnen worden tot de openbare weg. Dat klinkt positief maar dat is nu ook al het geval. E-steps komen niet door de RDW keuring omdat de eisen voor toelating vergelijkbaar zijn aan die van de NASA voor raketten.

LEVs zonder stuur zoals het elektrisch skateboard, EUC en de Onewheel zijn vooralsnog helemaal uitgesloten van het LEV kader. Vreemd omdat dit de categorie gebruikers is waar de minste ongevallen van te verwachten zijn. Het is ook niet de massa qua LEV gebruikers en vergelijkbaar met mensen op een ligfiets die je af en toe tegenkomt in het verkeer.

De categorie waar de meeste ongevallen van te verwachten zijn krijgt zelfs voorrang op persoonlijk gebruik. De deelsteps mogen volgens berichten in o.a. het AD en die we uit het veld horen volgend jaar al de openbare weg op. Waarom? Het is vermoedelijk een geldkwestie. Gemeentes denken dat ze er geld aan kunnen verdienen maar onderschatten de overlast en ongevallen. Daarbij zitten vrijwel alle leveranciers van deelsteps in het buitenland dus de opbrengsten verdwijnen ook weer naar het buitenland. Zelfs van de bedrijven die zich voordoen als Nederlands.

Vrijwel alle ellende die we de afgelopen drie jaar voorbij hebben zien komen is toe te schrijven aan deelsteps. Ellende die een negatief beeld geeft op het gebruik van LEVs. We krijgen vrijwel dagelijks de chaos van deelsteps in onze schoenen geschoven en moeten keer op keer uitleggen dat de ongevallen en ellende bij persoonlijk gebruik van LEVs nihil is.

De komst van deelsteps zal ervoor zorgen dat de publieke opinie zich tegen LEVs zal keren. Dat zien we in de rest van Europa ook gebeuren. Ook in Engeland waar de deelsteps als een pilot zijn toegelaten en momenteel veel ongevallen en overlast veroorzaken. De minister heeft altijd gezegd het mag als het veilig kan maar geeft nu het model voorrang waar aantoonbaar de meest ongevallen en zelfs doden vallen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *