We krijgen vaak te horen dat er voor Lichte Elektrische Voertuigen geen ruimte meer is op het fietspad in Nederland. Om het even in perspectief te plaatsen, dit is de kaart van van Europa met daarop in het rood de fietspaden. Er is geen land ter wereld wat zo’n goede infrastructuur heeft voor LEV’s als Nederland.
Nederland heeft 35.000 kilometer fietspaden die prima te delen zijn met andere weggebruikers. De bakfietsen die erop rijden nemen aanzienlijk meer ruimte in dan iemand op een e-step, elektrisch skateboard of een Onewheel. Ook het aantal (toekomstige) gebruikers van een LEV moeten we niet overdrijven. Dat valt allemaal best wel mee en het fijne is dat ze meestal zelfregulerend zijn en een stuk socialer in het verkeer dan de gemiddelde wielrenner.
Gebruikers van een LEV rijden conflict vermijdend en gaan heel anders met hun mede weggebruikers om dan de meeste gebruikers van een fietspad. Dat heeft te maken met de kwetsbaarheid en daarom zijn het aantal ongevallen onder (owned) LEV gebruikers nihil.
In onze gesprekken met LEV gebruikers over de hele wereld komt altijd onze perfecte infrastructuur voor LEV’s aan de orde. Niemand snapt dat we het officieel niet mogen gebruiken met onze LEV’s. Als we uitleggen dat onze LEV’s volgens de overheid geen wielen hebben die geschikt zijn voor gebruik op de fietspaden worden we altijd uitgelachen.
We snappen ook waarom want een groot deel van onze achterban in Nederland heeft ook rondgereden in Berlijn, Brussel, Antwerpen en Parijs. Als je die infrastructuur vergelijkt met onze fietspaden dan snap je dat Nederland naast fietsland ook perfect LEV land is.