LEVs zonder stuur zoals de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard zijn (vooralsnog) uitgesloten uit het LEV-kader en wij vroegen ons in april 2021 af of het niet mogelijk was om ze in een aparte 1C categorie in te delen. In juli 2021 stuurde de minister een brief naar de Tweede Kamer waarin ze liet weten dat ze een aparte 1C categorie voor LEVs zonder stuur wilde laten onderzoeken.
Aanvullend onderzoek
Een jaar later gebeurde dat ook en kreeg Legaalrijden een uitnodiging om onder leiding van onderzoeksbureau Tridee met experts van het ministerie van I&W, SWOV, RDW, HAN University of Applied Sciences, Radboud Universiteit, Vrije Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen en de TU Delft over LEVs zonder stuur te praten.
Doel van deze bijeenkomst was om te kijken of ‘balansvoertuigen zonder stuur’, zoals eenwielers op een veilige manier kunnen deelnemen aan het verkeer. Denk daarbij aan de rijtaken, vaardigheden, voertuigbeheersing en interactie met andere verkeersdeelnemers.
TNO
Daarnaast vingen wij ook op dat TNO in opdracht van het ministerie van I&W onderzoek aan het doen is naar LEVs zonder stuur. TNO maakt een inventarisatie van de impact op de verkeersveiligheid van elektrisch aangedreven balansvoertuigen zonder stuur. Denk daarbij specifiek aan monowheels, Onewheels en elektrische skateboards.
Op onze vraag aan het ministerie of TNO onze input niet kon gebruiken, kregen we meteen een uitnodiging om langs te komen voor een gesprek. TNO had de Legaalrijden website al bestudeerd maar wilde graag nog met ons om de tafel om hun bevindingen te bespreken. Het is fijn dat gebruikers van LEVs zonder stuur ook bij dit onderzoek gehoord worden. We hebben vandaag goede input kunnen geven maar de inhoud van wat er besproken is kunnen we niet delen.
De uitkomsten van het onderzoek worden nog dit jaar via het ministerie van I&W aan de Tweede Kamer aangeboden.