De komst van LEVs zoals de Onewheel op de openbare weg in Nederland is geblokkeerd door de ramp met de Stint. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft naar aanleiding van het ongeluk besloten dat nieuwe voertuigen zoals LEVs eerst gekeurd moeten worden door de overheid, lees RDW. Tweede Kamerleden vergelijken LEVs nog steeds met een Stint. Ze baseren zich op het OVV-rapport terwijl het Openbaar Ministerie inmiddels heeft vastgesteld dat er geen definitieve oorzaak van het Stint ongeval kan worden vastgesteld.
Ondertussen zien we in Den Haag regelmatig (inmiddels 3) onbestuurbare Tesla’s uit parkeergarages schieten. Gisteren was er weer een voorval wat identiek is aan eerdere voorvallen. Bestuurders van de Tesla’s kunnen hun auto niet meer onder controle houden omdat deze er ineens spontaan onbestuurbaar vol gas er vandoor gaat. Op zich ook geen unieke voorvallen want als we een rondje Googlen komen we in Nederland meerdere vergelijkbare incidententegen. In Jip-en-janneketaal: er rijden in Nederland Tesla’s rond die op elk moment spontaan op hol kunnen slaan en niet alleen in Nederland. In Parijs ging het onlangs vreselijk mis.
Naast op hol geslagen Tesla’s zagen we onlangs nog een elektrische bakfiets van PostNL die op hol sloeg en tegen een auto knalde. Daar hoor je niemand over, dat mag in Nederland allemaal gewoon op de weg blijven rijden. Totdat er doden vallen dan komt de overheid in actie. Hoog tijd voor Kamervragen zou je zeggen maar Tweede Kamerleden stellen liever vragen waarin ze LEVs gelijkstellen aan een Stint. LEVs mogen de weg op als het veilig kan horen we ze vaak zeggen.
In Nederland is er nog niemand dodelijk verongelukt op een LEV zoals de e-step maar ze zijn wel verboden. Ze worden behandeld als onbestuurbare projectielen door ze te verbannen van de openbare weg. Onbetrouwbare voertuigen die aanzienlijk meer schade kunnen veroorzaken mogen gewoon rondrijden en een e-step niet. Wie het nog snapt mag het zeggen.