Mede naar aanleiding van van onze reactie op een artikel in de NRC schreef Marc Hijink vandaag een column met een reactie op ons stuk. De aanleiding was een interview met Patrick Hagen van Meepo die aangaf dat hij wel 70 kilometer per uur kon rijden op zijn elektrische skateboard (ESK8). Vandaag lezen we een update in de NRC column over Patrick waarin staat dat hij zijn board niet gebruikt voor woon-werkverkeer. “Liefst rijd ik op stukken waar helemaal geen mensen zijn” Skaters zijn volgens Hagen van nature voorzichtig: „Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden: het wegdek, het weer en andere weggebruikers.”
In de column gaat het verder over de snelheden die LEVs kunnen halen en dat je ze kan opvoeren. Voertuigen moeten zich aanpassen aan de regels, de regels niet aan de voertuigen lezen we. Dat klinkt mooi maar in de praktijk zien we dat alles met wielen wat is geëlektrificeerd harder kan dan de toegestane snelheid. Zelfs de Gazelle e-bike achterban van de Fietsersbond heeft een turbo knopje waarmee je harder kan dan 25 km/u.
Wij zijn er van overtuigd dat de snelheid niet het probleem is maar vooral het gedrag van mensen. Dat zie je vooral onder fietsers. Dat de meeste LEVs harder kunnen dan 25 KM/u is ook geen geheim. Wij vinden het begrenzen van LEVs zelfs gevaarlijk. Soms heb je net iets meer power nodig om een ongeval te voorkomen. Wij zijn het eens met een snelheidslimiet van 25 KM/u maar we zijn tegen een begrenzing van de snelheid van LEVs. Soms heb je net iets meer power nodig en denk daarbij ook dat meer power meer remkracht geeft. Bij balansvoertuigen zoals de Onewheel, EUC of een ESK8 is een begrenzing van 25 KM/u zelfs gevaarlijk en niet aan te raden.
Dat LEV gebruikers wel eens harder rijden op stukken waar dat kan is ook geen geheim. LEV gebruikers passen hun snelheid aan aan de verkeerssituatie en omdat ze kwetsbaar zijn gaan ze in de bebouwde kom niet harder dan 25 KM/u. Iemand op een elektrisch skateboard is vaak zelfs veiliger dan iemand op een niet elektrisch skateboard. Ze dragen meestal een helm en door de afstandsbediening is het remmen veiliger. De remweg van een ESK8 met 25 KM/u is korter dan de wettelijke norm van een fiets.
Als je in België harder dan 25 KM/u gaat rijden neemt de politie je LEV in beslag. In Frankrijk krijg je voor de overschrijding van de maximumsnelheid van 25 km/u een boete van €1500, dat blijkt in de praktijk beter te werken dan een ingebouwde snelheidslimiet in een LEV. Zo kan de Nederlandse overheid de gemiste inkomsten van het in beslag nemen van LEV’s en daarna doorverkopen via de domeinen ook weer wat compenseren.
Softwarematig zijn snelheidslimieten eenvoudig door te voeren in LEVs die in Nederland verkocht worden. Maar als je hetzelfde model koopt in een andere EU-lidstaat dan zit die limiet er niet op. Het is dus niet heel realistisch om zo’n limiet in LEVs in te bouwen.
Vrijwel iedereen in onze achterban is het er wel over eens dat een maximumsnelheid van 25 km/u voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) een goede norm is. In het LEV-kader van de overheid staat dat LEVs na legalisatie alleen verkocht mogen worden met een 25 KM/u limiet. Het lijkt logisch maar dat is het dus niet.
We zijn blij dat de NRC ons bericht heeft opgepikt en de ruis op de lijn wat heeft genuanceerd.
Foto: nader saremi