De komst van LEVs op de openbare weg is in Nederland geblokkeerd door de ramp met de Stint. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft naar aanleiding van het ongeluk besloten dat nieuwe voertuigen zoals LEVs eerst gekeurd moeten worden door de overheid, lees RDW. De eisen voor toelating zijn zo extreem dat er nog geen één LEV is goedgekeurd. Daarnaast heeft de overheid op voorhand eenzijdig besloten om LEVs zonder stuur helemaal niet toe te laten. De oorzaak van het ongeval met de Stint is nooit achterhaald. Tweede Kamerleden vergelijken LEVs nog steeds met een Stint. Ze baseren zich op het OVV-rapport wat gebaseerd is op drijfzand want het Openbaar Ministerie heeft vastgesteld dat er geen definitieve oorzaak van het ongeval kan worden vastgesteld.
Ondertussen rijden er in Nederland Tesla’s rond die al herhaaldelijk spontaan zijn gaan rijden. Een fiets met terugtraprem zoals de populaire Swapfiets heeft één rem. Een LEV moet voorzien zien van twee remmen anders mag je er niet mee de weg op. Een fietser mag in Nederland onverzekerd rondrijden, er is geen verzekeringsplicht voor fietsers en gebruikers van een e-bike. LEVs moeten in het nieuwe LEV-kader voorzien zijn van een WAM-verzekering. Vergelijkbaar met een bromfietsplaatje. Een Segway heeft geen dubbele remmen en een identiek rem systeem als een Onewheel of een EUC. In het Kader lezen we dat het niet wenselijk is om de remkracht van een voertuig te combineren met de vaardigheden van de gebruiker. Deze worden uitgesloten uit het LEV-kader. De remkracht van een Segway is een combinatie van de vaardigheden van de gebruiker.
Elektrische bakfietsen zien we steeds vaker in de ochtendspits voorbij zoeven met een snelheid van al gauw 30 KM/u. Met een totaalgewicht van al gauw 200 kilo is de impact niet te vergelijken met een LEV gebruiker die een vervoermiddel heeft van gemiddeld 20 kilo en een gemiddeld totaalgewicht van 100 kilo.
LEVs worden qua technische eisen onterecht gelijkgesteld aan een bromfiets terwijl ze eerder vergelijkbaar zijn aan een fiets, qua snelheid, gewicht, volume en impact. In 19 EU-lidstaten doen ze dat al maar in Nederland bepaald de overheid hoe een LEV eruit moet zien en meet met twee maten. De handelswijze is verwerpelijk en gebruikers van LEVs hebben nauwelijks inspraak in het proces wat vooral in handen is van aanhangers van de Fietsersbond.