In het Kader voor Lichte Elektrische Voertuigen wat minister Cora van Nieuwenhuizen afgelopen dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde is geen ruimte voor LEVs zonder stuur. Toch verwijst de minister in haar begeleidende brief wel naar een extra categorie indeling voor LEVs zonder stuur. Ze noemt het categorie 1c. Toeval of niet maar in april suggereerden wij deze categorie ook al voor LEVs zonder stuur.
De minister schrijft dat parallel aan de uitwerking van de wet- en regelgeving voor het LEV kader nog bekeken zal worden of er een aparte categorie (bijvoorbeeld 1c) in de toekomst aan het LEV kader toegevoegd kan worden. Dat klinkt positief maar ook dat is een lang traject wat wel eens tot 2024 zou kunnen duren. Een aanhangsel aan het LEV kader is wat ons betreft ook haalbaar.
Het ministerie gaat een groep onafhankelijke experts vragen of deze veilig toegelaten kunnen worden op de openbare weg. Het antwoord weten we al want de ongevallen met deze LEVs zijn nihil en daarbij dragen de meeste gebruikers altijd een helm of is bereid bij legalisatie een helm te dragen. Minister Cora van Nieuwenhuizen zei eerder, het mag als het veilig kan.
We schreven het al vaker we zijn beschikbaar, het kan veilig en we durven zelfs te stellen dat het veiliger is dan veel voertuigen die nu al op de openbare weg rondrijden. De meeste gebruikers van LEVs zonder stuur kennen we uit de ESK8, Onewheel en EUC gebruikersgroepen. Ze zijn zeer ervaren in het gebruik van hun LEVs en zijn ook beschikbaar om hun ervaringen te delen. Het gaat hier ook om een beperkt aantal van enkele duizenden (zeer ervaren) gebruikers en niet om honderdduizend mensen die ineens op een e-step gaan rijden. Wij vertegenwoordigen de grootste LEV community (zonder stuur) in Europa en daar zitten ook de experts, mensen die ze nu al dagelijks gebruiken en niet een oordeel vellen vanachter een PC zonder er ooit op te hebben gereden.