Vorig jaar lieten we jullie al weten dat de Amerikaanse Consumer Product Safety Commission (CPSC) een terugroepactie eiste van fabrikant Onewheel voor al hun generaties Onewheels. De CPSC had als toezichthouder op de veiligheid van producten op de Amerikaanse markt klachten ontvangen over de veiligheid van de Onewheel. Aanleiding waren 4 dodelijke ongevallen in Amerika tussen 2019 en 2022.
Nader onderzoek toont inmiddels aan dat de 4 sterfgevallen het gevolg waren van hoofdtrauma en bij 3 van de dodelijke incidenten droeg de persoon geen helm. Vermoedelijk hebben ze ook niet de gebruiksaanwijzing van de Onewheel gelezen. Als je te hard gaat op een Onewheel duwt de Onewheel zijn neus omhoog (push-back) om aan te geven dat de gebruiker te hard gaat. Als de gebruiker dat signaal negeert dan valt de Onewheel uit en gaat de voorkant naar beneden met als gevolg dat je eraf valt. Dat noem je een nosedive en die zijn vrijwel altijd verklaarbaar. Die komen niet alleen in Amerika voor maar ook in Europa. Blijkbaar zijn de Europese Onewheel eigenaren wat voorzichtiger want hier zijn tot nu toe, zover wij kunnen nagaan in de Nederlandse en Europese gebruikersgroepen nog geen dodelijke ongevallen geweest. De ongevallen zijn overigens ook nihil.
Push-back en piepsignaal
In de nieuwste GT modellen van de Onewheel zit naast de push-back sinds 2021 ook een piepsignaal ingebouwd om te waarschuwen als je over de limieten van de Onewheel heen dreigt te gaan. Het is geen mechanisch defect maar een fout van de gebruiker.
Total recall
De CPSC eist in Amerika voor alle 300.000 verkochte Onewheel modellen sinds 2014 zijn verkocht een total recall en de Onewheels die in de rest van de wereld zijn verkocht vallen daar ook onder. In Nederland gaat het om enkele honderden Onewheels. Een total recall betekent niet dat je, je Onewheel terug moet sturen naar je dealer of Amerika. Via een firmware update voeg je nieuwe veiligheidsfuncties toe aan de Onewheel XR, Pint, Pint X en de GT. De Onewheel, en de Onewheel+ kunnen niet worden voorzien van de total recall firmware update maar de eigenaren krijgen $100 korting bij de aankoop van een nieuwe Onewheel.
Haptic buzz
De nieuwe veiligheidswaarschuwingsfunctie is naast de bestande push-back een trilfunctie en een pieptoon die aangeeft dat je te hard gaat. Eigenaren van een Onewheel GT kunnen al updaten en de komende weken kunnen ook andere Onewheel eigenaren deze firmware-update downloaden. In plaats van een signaal (push-back) heeft de Onewheel na de update 3 signalen die aangeven dat je te hard gaat en is daardoor nog veiliger geworden voor mensen die de gebruiksaanwijzing niet hebben gelezen of de push-back negeerden.
We kunnen ons voorstellen dat deze BBC kop nogal wat vragen oproept. De wereldwijde terugroep actie is slechts een firmware-update voor mensen die de gebruiksaanwijzing van de Onewheel niet lezen. De CPSC wekt de suggestie dat er in een Onewheel een verborgen schietstoel zit ingebouwd maar volgens ons is dat overdreven. Een Onewheel valt wat ons betreft prima onder de veiligheidseisen en -normen als je de limieten van het board respecteert. Om het in perspectief te plaatsen: eigenaren van de Chevy Silverado waren tussen 2015 en 2020 in Amerika betrokken bij 7.718 dodelijke ongevallen. Waar blijft de terugroepactie van General Motors?