In september kwamen we deze bijzondere video van journalist Herbert Blankesteijn (64 jaar) tegen op Twitter met de titel “even op z’n 21ste-eeuws mijn kleinkinderen uitzwaaien”. Herbert deed dat op zijn Onewheel en wij vroegen hem om zijn ervaring met de Onewheel met ons te delen zodat wij die weer met jullie kunnen delen.
De video van Herbert is inmiddels al bijna 37.000 keer bekeken. Herbert heeft inmiddels vijf LEVs en deelt zijn ervaringen regelmatig via Twitter en vandaag via Legaalrijden waarvoor veel dank!
Legaal maar niet verzekerbaar – Herbert Blankesteijn
Een jaar geleden kocht ik mijn eerste LEV: een Onewheel. Waar de meeste mensen gemakshalve (of zonder erover na te denken) kiezen voor een elektrisch stepje, leek mij de Onewheel stoerder en meer uitdagend. Voor wie het niet weet: een Onewheel is een elektrisch skateboard met één wiel middenin de plank. Je versnelt, vertraagt en verandert van richting door de gewenste kant op te leunen. Nadat ik mijn eerste meters bibberend, wiebelend en superlangzaam had afgelegd, leerde ik snel. Inmiddels doe ik slaloms achterwaarts en hoef ik geen snelheid meer te minderen voor een partij kasseien.
Dus toen wij deze zomer op vakantie gingen naar Frankrijk, waar ik op de fiets de Mont Ventoux zou oprijden, dacht ik: waarom neem ik mijn Onewheel niet ook mee? Het leek me een geweldige stunt om met dat ding de berg op te rijden en vooral: af te dalen. Ook was ik benieuwd hoe ver de accu me zou brengen want dat ik de top niet zou halen op één lading stond wel vast.
Mijn vrouw vond dit zo mogelijk nog enger dan per fiets de Ventoux op en af. Ze stelde als voorwaarde dat een verzekering mogelijk moest zijn. Want onverzekerd in het buitenland jezelf of iemand anders in de prak rijden hoort tot de meest ongewenste gebeurtenissen in een mensenleven.
Dus ging ik me oriënteren. Het blijkt dat LEV’s in Frankrijk legaal bereden kunnen worden, onder andere op voorwaarde dat je verzekerd bent voor aansprakelijkheid. Ik vond een verzekeringsmaatschappij die een geschikte polis aanbood. Maar zij konden mij niet als klant accepteren omdat ik geen woonadres had in Frankrijk. Ik overlegde met een verzekeringsmaatschappij in Nederland. Zij konden me niet verzekeren omdat de Onewheel in Nederland niet toegelaten is op de weg.
Conclusie: in Frankrijk kun je legaal op een LEV rijden, maar niet als je in een land woont waar dat niet mag. Leve Europese Unie!
Niet dat het had uitgemaakt voor mijn plan trouwens. Je mag in Frankrijk namelijk alleen met LEV’s rijden op wegen waar de maximumsnelheid 50 km/u is. Dus niet op de wegen die naar top van de Ventoux leiden; ik meen dat de max daar 90 is.
Volgend jaar ga ik naar Zweden. Daar worden LEV’s als fietsen beschouwd en je mag er zelfs stapvoets mee op de stoep rijden. Ook ga ik naar Oostenrijk, daar mag je ermee op de stoep. Allemaal wat voor te zeggen. Doen alsof ze levensgevaarlijk zijn – of juist niet bestaan – zoals in Nederland gebeurt, is absurd.