Het ministerie van I&W laat voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen veel onderzoek doen door externe bureau’s. In een van die onderzoeken lezen we de eerste cijfers via VeiligheidNL over ongevallen met e-steps en het elektrisch skateboard in Nederland. De gegevens komen uit het Letsel Informatie Systeem (LIS).
E-step
De tabel laat zien dat er in 2021 tussen de 200 en 800 slachtoffers op de spoedeisende hulp zijn behandeld voor een letsel dat zij hebben opgelopen door een elektrische step. Dit is 0,4% van alle verkeersongevallen in 2021. Van de ongevallen met een e-step vond 36% op de openbare weg plaats. Van de overige 64% is geen locatie bekend maar aannemelijk is dat deze op straat hebben plaatsgevonden. Het aantal ongevallen met e-steps stijgt ten opzichte met voorgaande jaren maar dat is verklaarbaar gezien de populariteit.
Elektrisch skateboard (ESK8)
In 2021 zijn er tussen de 20 en 100 ongevallen met een elektrisch skateboard geweest waarvoor een slachtoffer naar de spoedeisende hulp moest met letsel. Deze ongevallen gebeurden vermoedelijk allemaal op de openbare weg. De aantallen ten opzichte van voorgaande jaren lijken te dalen.
Eenwielers zoals de Onewheel
Er is geen informatie beschikbaar in het Letsel Informatie Systeem over ongevallen met een EUC of een Onewheel. We schreven eerder al dat ongevallen met deze LEVs nihil zijn.
Het aantal ongevallen met LEVs is relatief laag en dat is positief. Dat komt omdat LEVs nog niet zijn toegestaan op de openbare weg in Nederland. Het kan ook komen dat slachtoffers bij de SEH opgeven dat ze van hun skateboard gevallen zijn terwijl dit een Onewheel of een elektrisch skateboard was. Dit komt voort uit angst en onwetendheid van de te betalen zorgkosten. Ter indicatie: in 2021 gingen 50.000 fietsslachtoffers met ernstig letsel naar de SEH-afdeling.