Amerikaanse toezichthouder CPSC wil verbod op de Onewheel

In de Verenigde Staten moeten producten aan bepaalde normen voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit en veiligheid. De Consumer Product Safety Commission (CPSC) is als toezichthouder een organisatie die ingrijpt als het klachten krijgt over consumentenproducten zoals de Onewheel.

Volgens de CPSC moet Future Motion de fabrikant van de Onewheel stoppen met de verkoop van de Onewheel en onmiddellijk een terugroepactie organiseren voor alle verkochte Onewheel modellen sinds 2014. Dat zijn zes generaties Onewheel’s. Volgens de toezichthouder komt het door de ejection hazard van een Onewheel. Daardoor zijn de afgelopen 3 jaar in Amerika 4 doden gevallen en meerdere ernstige verwondingen.

Met de ejection hazard bedoelt de toezichthouder de push-back die in elke Onewheel zit ingebouwd. Als je te hard gaat op een Onewheel duwt de Onewheel zijn neus omhoog om aan te geven dat de gebruiker te hard gaat. Als de gebruiker dat signaal negeert dan valt de Onewheel uit en gaat de voorkant naar beneden met als gevolg dat je eraf valt. Dat noemt men een nosedive. Sommige ervaren gebruikers kunnen zo’n val nog uitrennen.

De minder ervaren gebruikers die dit negeren en blijkbaar de gebruiksaanwijzing niet hebben gelezen gaan door de limiet van de Onewheel en dragen meestal ook geen helm.

Nosedives zijn vrijwel altijd verklaarbaar. Gebruikers rijden meestal te hard, eisen teveel van de Onewheel als de accu bijna leeg is door bijvoorbeeld een heuvel op te rijden of met een volle accu langere tijd van een heuvel afrijden zijn de meest voorkomende oorzaken van een nosedive. Die komen niet alleen in Amerika voor maar ook in Europa. Blijkbaar zijn de Europese Onewheel eigenaren wat voorzichtiger want hier zijn tot nu toe, zover wij kunnen nagaan in de gebruikersgroepen nog geen dodelijke ongevallen geweest. We zien af en toe wel een breuk van een sleutelbeen of andere botjes maar de oorzaak daarvan is meestal ook verklaarbaar en niet toe te schrijven aan de Onewheel. Het zijn over het algemeen de gebruikers die over een grens gaan.

In de nieuwste modellen van de Onewheel zit tegenwoordig naast de push-back ook een piepsignaal ingebouwd om te waarschuwen als je over de limieten van de Onewheel heen dreigt te gaan. Heel eenvoudig en als je, je daar aan houd en een helmpje draagt is er vrij weinig aan de hand kunnen we uit ervaring vertellen. Zo’n helm is sowieso aan te raden want een mechanisch defect kan op elk moment toeslaan maar dat is in dit geval niet van toepassing. Het is geen mechanisch defect maar een fout van de gebruiker.

De CPSC wekt de suggestie dat er in een Onewheel een verborgen schietstoel zit ingebouwd maar wat ons betreft valt een Onewheel prima onder de veiligheidseisen en -normen als je de limieten van het board respecteert.

De Amerikanen inclusief Future Motion hebben inmiddels ook onze slogan overgenomen: Onewheeling is not a crime. Wij vragen Future Motion al jaren om onze petitie te steunen maar we hebben nooit een reactie gekregen. Dat snappen we wel met zo’n kleine afzetmarkt als Nederland waar de overheid een Onewheel met een brommer vergelijkt. Ze vragen ons en daarmee jullie wel om hun petitie tegen de CPSC te steunen via deze link.

Onewheel gebruikt inmiddels ook onze Onewheeling is not a crime sticker in de campagne tegen de CPSC, waarvoor dank!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *