Rechtsongelijkheid door verzekeraars die meten met twee maten

In Nederland rijden e-bikes rond die 50KM/u kunnen rijden. Op de e-bike zit een EPAC 250w sticker die moet aantonen dat het een e-bike is met een 250W motor. Leuk zo’n sticker maar in werkelijkheid zit er een motor in de e-bike die een vermogen heeft van 750W met een piekvermogen van 2000W. Als je er normaal mee omgaat is er vrij weinig aan de hand maar als je harder dan 25 KM/u gaat ben je onverzekerd. Een e-bike is bij wet gelijkgesteld aan een fiets en daarmee ben je bij de meeste verzekeraars via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verzekerd tot 25 km/u.

Verzekeraars verzekeren in sommige gevallen ook Lichte Elektrische Voertuigen zoals de EUC en de Onewheel als ze niet harder gaan dan een bepaalde snelheid. Aegon maakte onlangs bekend dat ze e-steps verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) die maximaal 16 kilometer per uur kunnen gaan.

Univé doet dat ook volgens een cliëntadvisseur die dit voor ons heeft uitgezocht:

“Voertuigen die niet harder dan 20 KM/u gaan worden bij wijze van uitzondering gedekt door de AVP-verzekering”

We vroegen dezelfde vraag een jaar later nog eens aan Univé en kregen de volgende reactie van een binnendienst adviseur:

“Bij het verzekeren van een Onewheel kijken we naar de maximale snelheid die is afgegeven door de fabrikant. Wij kijken niet naar begrenzing van de software”

De nieuwste generatie Onewheel GT is via een app te begrenzen in de Bay-mode tot een maximale snelheid van 19 KM/u. Technisch gezien zou dit dus keurig onder de Univé norm van maximaal 20 KM/u vallen. De Onewheel kan in andere modes wel harder maar dat gaan de meeste e-bikes ook en die vallen ook nog steeds onder een AVP-verzekering.

Wij vinden het onterecht dat verzekeraars met twee maten meten. Dat een fabrikant zegt dat ze een e-bike verkopen die vervolgens een opgevoerde pedelec blijkt te zijn maakt blijkbaar niks uit.

De politie is er om de maximale snelheid te handhaven, daar gaan verzekeraars wat ons betreft niet over. Het zou goed zijn als verzekeraars kenbaar maken dat ze e-bikes die harder gaan dan 25 KM/u niet verzekeren net zoals ze dat bij LEVs doen. Wij gokken dat, dat niet gaat gebeuren want dan kan half Nederland zijn e-bike ineens niet meer verzekeren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *